Universitetets Symfoniorkester i Bergen (USO)

ble startet i 1985 ved en sammenslåing av Studentorkesteret (dannet 2. november 1966, se også her ) og Bergen Operaorkester og består hovedsakelig av studenter og ansatte ved Universitetet og høyskoler i Bergen, samt dyktige amatørmusikere fra hele bergensregionen.

USO holder vanligvis tre konserter per år og spiller både symfoniske verker fra ulike stilperioder og solistkonserter. Orkesteret spiller hovedsakelig klassiske symfoniske verker men ved siden av det har vi også fremført en rekke kammermusikalske verker og en del mer moderne verker (av for eksempel Aron Copeland, Igor Stranvinskij, David Jackson, Nils Henrik Asheim, Torstein Aagaard-Nilsen, Ricardo Odriozola, Terry Riley, Magnar Åm, Eilert Tøsse).

Orkesteret har gjennom årene engasjert en rekke kjente solister (Audun Kayser, Ingrid Andsnes, Truls Mørk, Aage Kvalbein, Miriam Helms Ålien, Amalie Stalheim) og det hender at også orkesterets egne medlemmer opptrer som solister.

Ta gjerne en titt på våre hjemmesider for våre gamle program.

Dersom du har lyst til å være med (vi har ingen prøvespill for nye medlemmer) er du hjertelig velkommen til våre øvelser.

Les her hva pressen mener om oss!

Våren 1994 deltok USO på innspillingen av en CD med norsk musikk. Medvirkende på platen er USO (med dirigent A.S.Christie), samt Studentsangsforeningen i Bergen med dirigent og solist Tore Johannesen. Koret og orkesteret deltar både sammen og hver for seg, og av programmet kan nevnes en svært sjelden inspilling av "Landkjenning" (av E. Grieg) . Plateproduksjon ble støttet av UiB og CD'en er bl.a. tenkt som en gave instituttene ved Universitetet kan bruke til utenlandske gjester.

"Orkesteret klinger skikkelig bra under ledelse av Angus Stratton Christie" (Bergens Tidende, 20.7.1994)
  "Under ledelse av sin australske dirigent Angus Stratton Christie har vårt bergenske universitetsorkester opparbeidet seg en standard som mange av landets amatørorkestre kan misunne det." (Bergensavis 18.11.1994)

26. november 1995 holdt USO sin 10 års jubileumskonsert i Grand Selskapslokaler:
  "Programmet var ambisiøst, med selveste Dvoraks niende symfonie som hovedverk. Viljen til musisering og åpenbar spileglede er sentrale kvaliteter som Universitetets Symfoniorkester besitter [...]. Universitetets Symfoniorkester her et betydelig potesiale og viste i glimt hva som virkelig bor i ensemblet". (Bergens Tidende, 30.11.1995)

"Orkesteret klinger godt, og musikken er praktfullt med en fantasirik og variert bruk av hele orkestret [...] Christie virker sikker og stødig i sin direksjon. Han har en fin evne til å trekke linjer i musikken." (Bergens Tidende, 28.03.1996):