Symfoniorkester på studentjakt

Søndag 1. mai holder Universitetets Symfoniorkester (USO) semesterets siste konsert, med spesialpris for studenter. Samtidig er orkesteret på jakt etter flere musikanter - gjerne studenter.

Universitetets Symfoniorkester er svært interessert i å knytte til seg flere studenter, forteller styreleder Christina McKibben Linde. (Foto: Runo Isaksen)

Vi trenger flere musikere, og er særlig på jakt etter flere studenter. I dag er vi om lag 30 mennesker som møtes til øving hver onsdag kveld. Halvparten er studenter, mens resten er ansatte ved UiB eller helt andre steder. USO er åpen for alle og består av mennesker med alskens ulike bakgrunner. Det er musikken som bringer oss sammen, forteller styreleder Christina McKibben Linde.

Stor familie

USO består av amatørmusikere, men har en profesjonell dirigent lønnet av UiB. Orkesteret gir to til tre konserter i semesteret, og er et sosialt møtested for musikkelskere, understreker McKibben Linde.

For studentene våre betyr USO et perfekt avbrekk fra studiene. Selv er jeg med fordi jeg elsker musikk og fordi jeg vil holde spillingen ved like. Jeg har ingen ambisjoner om å spille for et mer avansert orkester. Men vi høres bra ut, for all del. Som orkestermedlem er du også del av et team hvor man støtter hverandre i det å spille et stykke. Det er nesten som å være del av en stor familie, det gir tilhørighet. Selv flyttet jeg hit til Bergen fra USA for tolv år siden, og USO ble viktig for meg - her fikk jeg mine egne venner og et eget miljø. Det hender at vi har fester, eller også helgeøvelser, forteller McKibben Linde, som oppfordrer musikalske studenter til å ta kontakt. Øving foregår hver onsdag mellom 1830 og 2130 i kantinen øverst i Stein Rokkans Hus, Nygårsgaten 5.

Rabattert pris

USO kjører også en egen kampanje mot studenten som konsertgjenger. Så når orkesteret inntar Nykirken søndag 1. mai klokken 1930, er inngangsprisen halvvert.

Vanlig inngangsbillett koster hundre kroner, vanligvis betaler studenter åtti - men denne gangen bare førti. Vi er på jakt etter flere publikummere, og retter oss særlig mot studentene fordi vi vet at en klassisk konsert er et fint avbrekk i en hektisk eksamensperiode. Dessuten er det jo mange studenter her i byen, og vi er på sett og vis et studentorkester, og i alle fall en del av UiB.

Første del av konserten har norsk tema, med "Norske Eventyrbilleder" av J. Halvorsen og "Pan" av D. Monrad-Johansen. Andre del tilhører Dvoraks cellokonsert i h-moll.

Med Harmoniens Sebastian Dörfler som solist. Han er en kjempeflink cellist, så dette kommer til å bli en stor konsertopplevelse, tror Christina McKibben Linde.

Runo Isaksen(Publisert 28.04.05 av Utdanningsavdelingen)