Byens andre symfoniorkester

Universitetes symfoniorkester er amatører: men de er både glade og gode. "Vi kunne nok ønsket oss flere strykere og blåsere på trombone og tuba, men vi er et symfoniorkester som holder ukentlige øvelser or gir rom for de gode amatørene. Selv om vi er knyttet til Universitetet er det fritt for alle å komme og spille med oss", sier Steinar Blø, styremedlem og en av drivkreftene i orkesteret.

I kveld spiller de i Johanneskirken og da står Mozarts fiolinkonsert nr.3 på programmet, med Espen Lilleslåtten som solist. Ellers skal orkestert spille Sibelius, symfoni nr.2 og utdrag fra Wagners lohengrin.

Steinar Blø er litt forundret over at ikke flere musikkstudenter f.eks. ved Griegakademiet finner det nødvendig å spille i orkesteret. "Det er glimrende trening for unge musikere å sitte i et større orkester og utvikle samspillet. Vi har også behov for flere strykere og jeg kan med hånden på hjertet si at svært mange av våre medlemmer holder et veldig godt nivå. Vi har noen av de beste amatørene i byen med oss", sie Blø og lar utfordringen går til Griegakademiet og andre lærsteder i byen som utdanner unge musikere.

Nå er besetningen rundt 40 musikere og de har utmerket seg i samarbeid med musikere i Bergens Filharmoniske orkester og Collegium Musicum. "Vi fyller en viktig funksjon, vi har rom for dem som er glad i å musisere og som vil utvikle seg som musikere, samtidig har vi rom for dem som vil opp på et profesionelt nivå" sier Steinar Blø.

Det er engelskmannen Michael Antrobus som dirigerer orkesteret denne sesongen. Stian Svendsen kommer til å overta for Antrobus til høsten. Hver sesong holder Universitetes symfoniorkester tre til fire konserter.

Per Jon Odéen (Bergens Tidende, 17.2.2002)